B2 — STŘEDNĚ POKROČILÍ
- Základní učebnice: Aula Internacional Plus 4, 5
- Rozdělení kurzu:
- B2-I (Aula Internacional Plus 4 lekce 1-6)
- B2-II (Aula Internacional Plus 5 lekce 1-6)
Profil studenta: Kurz B2-I je určen pro středně pokročilé studenty, kteří se učili
španělštinu alespoň pět semestrů.
Kurz B2-II je určen pro velmi pokročilé studenty, kteří se španělštinu učili alespoň 6 semestrů.
Po absolvování kurzu znalosti studenta odpovídají úrovni B2 podle SERR.
Cíl kurzu: Student kurzu s úrovní B2 dokáže porozumět hlavním myšlenkám textů na konkrétní i abstraktní témata včetně odborných diskusí ve svém oboru, aktuálním článkům a zprávám, pluralitním postojům a názorům autorů a také prozaickým textům v současné literatuře.
Dokáže psát texty na témata, která ho zajímají, zprávy a/nebo články, v nichž se objevují informace nebo argumenty pro nebo proti určitému názoru.
Dokáže se vyjadřovat souvisle a koherentně, respektuje pravidla pravopisu (gramatická/pravopisná) a gramatické chyby, kterých se dopouští, nebrání komunikaci, protože je jich málo a nejsou systematické.
Je také schopen dbát na stylistickou kvalitu svých projevů a vyhnout se opakování slov, přestože se občas objeví lexikální pochybnosti.
Pokud jde o poslech s porozuměním, student dokáže porozumět dlouhým rozhovorům nebo sledovat nit složitých diskusí na známá témata. Dokáže sledovat zpravodajské a mediální pořady nebo sledovat filmy.
Dokáže se poměrně plynule a bez obtíží zapojit do konverzace, což mu umožňuje hovořit s rodilými mluvčími. V konverzaci dokáže jasně popsat známá témata, zvážit některé možnosti a vysvětlit jejich výhody a nevýhody nebo se účastnit diskuse ve známém kontextu a sdělit svůj názor nebo pohled na věc.
OBSAH KURZU:
B2-I — středně pokročilí
- Slovní zásoba:
- Média, zprávy; slovesa pro přenos informací „manifestar“, „declarar“
- Politika a společnost, historie
- Volný čas
- Cestování, turismus
- Slovesa s předložkou
- Zákony, byrokracie a řízení
- Sporty
- Tradice
- Strachy a fobie, vyjadřování emocí
- Kategorické popření možnosti v hovorové řeči
- Vztahy
- Města, městské subkultury
- Vzdělání
- Gramatika:
- Minulé časy
- Trpný rod
- Neosobní věty: se + sloveso ve 3. osobě / použití 3. osoby množného čísla
- Představení předmětu (přímý objekt)
- „Creo / pienso que + oznamovací způsob / „No creo que“ + konjunktiv
- „Es una tontería / indispensable / ilógico“ + infinitiv/konjunktiv
- „Solo si / siempre que… , eso de…, en primer / segundo / … lugar, por último“…
- „Además / y encima“
- Podmiňovací způsob
- „Te recomiendo / aconsejo / sugiero que“ + přítomný čas konjunktivu
- Minulý nedokonavý čas konjunktivu
- „Creía / pensaba que …., No sabía que“…
- Použití „por“ a „para“
- Korelace časů ve vztažných větách
- Spojky pro přidání, upřesnění, protiklad a vyvrácení informace
- Vztažné věty: použití que, quien/es, cuyo/-a/-os/-as
- Příčestí ve vztažných větách: trpný rod
- Slovesa vnímání a názoru + oznamovací způsob / konjunktiv
- Složený infinitiv
- Předpřítomný čas konjunktivu
B2-II – středně pokročilí
- Slovní zásoba:
- Části těla, držení těla, pohyby těla a obličeje
- Pocity, postoje a nálady
- Použití sloves „sentir(se)“/„poner(se)“/„quedar(se)“
- Přídavná jména s předponami
- Udělat schválně / nechtěně / úmyslně…
- Informační a komunikační technologie
- Konflikty a jejich řešení
- Katastrofy a přírodní jevy
- Zprávy v médiích
- Fotbal a další sporty
- Historie měst, prostředky pro mluvení o historických osobnostech a událostech
- Životní prostředí
- Substantivizace
- Svět práce, vlastnosti šéfa a zaměstnance
- Prostředky lexikální koheze
- Vzdělání
- Události a životní cesty
- Gramatika:
- Popis děje pomocí přídavných jmen, gerundií, příslovcí, předložkových frází, atd.
- Zvratná slovesa
- „Para“ + infinitiv / přítomný nebo minulý nedokonavý konjunktiv
- Nepřímá řeč
- Časové spojky „hasta que, tan pronto como, cuando“ + přítomný / minulý nedokonavý konjunktiv
- Použití „se“ pro neosobní vyjádření
- Časové ukazatele a konstrukce „justo en ese momento, estar a punto de, entonces“
- Souminulý čas
- Gerundium
- Pozice přídavného jména
- Složený budoucí čas
- Předpřítomný čas konjunktivu
- Časové konstrukce s „mientras“ (zatímco), „hasta (que)“ (dokud), „en cuanto“ (jakmile), „antes de (que)“ (před tím, než), „después de (que)“ (poté, co)